MÖTESPLATS HAMMARBY

Tillsammans har skola och fritids Rubinen ett samarbete med Mötesplats Hammarby (aktivitetscenter och träffpunkt för 65 + i Hammarbyhöjdens seniorboende). Mindre grupper går dit varannan vecka tillsammans med en fritidspedagog och umgås med pensionärer som kommer dit, bla. spelar de Bingo och målar tillsammans. Vid jul bjuder eleverna på ett vackert och skönsjungande luciatåg.

Tidningen Mitt i har gjort ett reportage som kan läsas här.

Skramlet

Varje läsår genomförs en insamling av pengar som går till hjälp för barn i olika delar av världen. Under årens lopp så har insamlingarna riktat sig till olika ändamål bl.a. LoveLinn Foundation, Oasis medical center och Ukraina, via Erikshjälpen.

Skramlet | Kristna Skolan

Vinter Insamling

På höstterminen genomför klass 5 en insamling av kläder och skor till hemlösa i Stockholm. En insamling som går till Frälsningsarméns sociala arbete. Inför insamlingen gör klassen ett studiebesök hos Frälsningsarmén för att lära sig mer om hur de jobbar. Eleverna får också se lagret av kläder och annat som skänkts för att delas ut till olika familjer. Projektet engagerar många; elever, lärare och föräldrar.

Insamling | Kristna Skolan

Polen

Varje år reser klass 9 på studieresa till Polen. Där besöker de viktiga historiska platser, framför allt kopplat till andra världskriget och förintelsen. Eleverna får också träna sina språkkunskaper i möte med polska skolelever.

Skolfest

I maj månad firar vi den årliga skolfesten utifrån ett givet tema som kan variera. De som vill klär ut sig utifrån det givna temat och tillsammans tar vi del av roliga aktiviteter, tävlingar, uppträdanden, fiskdamm, prisutdelningar och mycket annat. Skolfesten är en av årets mest uppskattade händelser, både av elever och lärare.

Skolfest | Kristna Skolan

Nobel

Vart tredje år har skolan ett större projektarbete om Alfred Nobel för klasserna 7-9. Eleverna jobbar då under en vecka med skolarbete relaterat till Nobelprisernas olika inriktningar, exempelvis litteratur, ekonomi, fred och teknik.

Veckan avslutas med en storslagen Nobelfest med trerätters middag och högtidlig utdelning av olika Nobelpris samt wienervals.

Nobel | Kristna Skolan

Växel: 08-122 069 70