Tisdagen 19 februari hade skolan “Profildag Kristendom” med tema “Den förföljda kyrkan”.
Vi hade förmånen att få besök av Open Doors, en internationell kristen organisation som hjälper förföljda kristna över hela världen. Ibland liknas Open Doors vid ett kristet Amnesty, vilket säkert beror på att man varje år släpper rapporten World Watch List, som listar de 50 länder där förföljelsen mot kristna är som värst. Listan är precis släppt för 2019, och toppas sam vanligt av Nordkorea, följt av länder som Afghanistan och Somalia.
Under dagen fick eleverna i respektive stadie komma till aulan och lyssna på Open Doors, för att sedan jobba med olika elevuppgifter kopplade till besöket ute i sina klasser. Open Doors berättade för eleverna att förföljelsen mot kristna i världen har ökat, och att det just nu är 245 miljoner kristna som förföljs för sin tro. Kristna är också den i särklass mest förföljda religiösa gruppen i världen.
Målet med dagen var att ge information till våra elever om den omfattande förföljelsen av kristna, men också att väcka empati och engagemang. Många elever blev berörda av att höra om vilket högt pris många förföljda kristna betalar för sin tro, och vi tror att det gett våra elever perspektiv och insikt om hur viktigt det är att stå upp för religionsfriheten.