Watotos barnkör från Uganda bjöd oss på tre fantastiska konserter med musik från deras nya album, “Better days- There is hope”.

Precis som förra året kom de med mycket dansglädje och berörde många hjärtan med deras livs historier.

Efter konserterna blev det många kramar och nya vänskapsband skapades (missa inte bilderna som vi lyckades fånga på några av dessa fina tillfällen). Vi fascineras av och gläds åt hur barnen och våra elever kommunicerar och umgås trots språkbarriären. För de som kan engelska blir det ett gyllene tillfälle att träna sina kunskaper.

Besöket främjar även elevernas förståelse för andra människor och sätter deras egen verkligheten i ett globalt sammanhang. Vi hoppas det ska lära eleverna om människolivets okränkbarhet, alla människors lika värde och utveckla deras empati, rättskänsla och generositet [Lgr 22, s. 5 & 9].

Vi är väldigt tacksamma till Watoto som väljer att besöka vår skola och till vår kollega Camilla som samordnade denna dag.

Bilder från tillfället kan ses längre ner.

Artikel i Världen idag.

Vilka är Watotos barnkör?

Watotos barnkör är en grupp med föräldralösa barn som fått ett hem i en Watoto by. Det är en säker plats där föräldralösa och utsatta barn verkligen kan uppleva kärleken i en familj. Många barn i Uganda är föräldralösa eller övergivna, ofta funna vid busshållplatser, kyrkor, sjukhus, och även vid sidan av vägen. Byarna ger ett hem, en familj och holistisk vård till barnen som får allt de behöver för att växa upp friska, hela och lyckliga – mat, kläder, sjukvård, utbildning och mest av allt kärlek från en mamma.

Alla barn får en möjlighet att följa med på körens turnering utomlands. Under de senaste 25 åren har mer än 100 körer skickats ut runt om i världen. Körerna har träffat Hennes Majestät Drottningen Elisabeth, uppträtt för USA:s president och besökt nästan alla större parlament i världen.

Watotos arbete i Uganda omfattar mer utöver deras byar och underbara barnkörer. För att lära dig mer om dom och kanske involvera dig som fadder, besök www.watoto.com