Under vecka 49 arrangerade högstadiets lärare traditionsenligt Nobelvecka med högtidlig Nobelmiddag som avslutning.

Nobelveckan är en tradition vart tredje år sedan 2004 på högstadiet. Eleverna får välja ett ämne med anknytning till Nobelpriserna att fördjupa sig i under veckan. I år fanns fyra olika grupper; Litteratur, Naturvetenskap, Fred och miljö samt Ekonomi. Bästa bidrag i varje kategori fick ta emot Nobelpris under nobelmiddagen, ett pris som bestod av diplom och presentkort till bio.

Under veckan fick alla elever dessutom gå kurser inför Nobelmiddagen, både vett- och etikettkurs och att dansa vals stod på schemat.

På fredag förmiddag kom så uppklädda elever till en blomstersmyckad aula – skolans Bildlärare är utbildad florist – uppdukad till trerätters Nobelmiddag. Före detta elever skötte bordsserveringen och dagen till äran hade vi besök av en riksdagsman, en kommunalpolitiker, en författare, kyrkans pastor, skolchefen och skolans rektorer. En rolig detalj i slutet av middagen var att eleverna fick varsin pralin från Chokladhuset i Nynäshamn – samma pralin som serverades på Nobelbanketten i stadshuset 2018 till alla gäster och Nobelpristagare.

Den kristna tidningen Världen Idag var på plats under skolans Nobelmiddag, se länk nedan.