Nobelveckan är en tradition vart tredje år sedan 2004 på högstadiet.

Eleverna får välja ett ämne med anknytning till Nobelpriserna att fördjupa sig i under veckan. I år kunde eleverna välja mellan: Litteratur, Ekonomi, Naturkunskap och Fred. Bästa bidrag i varje kategori får ta emot Nobelpris under Nobelmiddagen, ett pris som består av diplom och presentkort på 300kr.

Det har varit en intressant och intensiv vecka med föreläsningar, gästtalare, eget arbete, vett- och etikettkurs samt danskurs i vals. De två sistnämnda kurserna har vi för att förbereda eleverna inför den högtidliga Nobelmiddagen som lärarna, i enlighet med traditionen, arrangerar som avslutning. De förvandlade aulan åter igen till en magnifik festsal och på fredagen fylldes lokalen med uppklädda, eleganta och stiliga elever, lärare och inbjudna gäster. Före detta elever skötte bordsserveringen av årets smakrika trerätters:

Förrätt:

Tomat & mozzarellasallad med basilikaolja och torkat olivcrisp

Varmrätt:

Kycklingbröstfilé med potatiskaka och rödvinssås

Efterrätt:

Italiensk vaniljpannacotta med hallonsås och chokladcrumble

Slutet av middagen fick eleverna även varsin pralin från Chokladhuset i Nynäshamn – samma pralin som serverades på Nobelbanketten i stadshuset 2018. Festligheterna avslutades med vals och sedan dans till musik önskat av eleverna.

Elevernas egna ord om veckan:

“Jag började veckan som en pojke och avslutade veckan som en man, en man som har lärt sig om det grundläggande uttrycket “vett och etikett”.” – elev åk 9

Stort tack till alla som bidragit med hjälp och uppbackning denna middag och även under veckan. Här nedan kan ni se ett urval av bilder som vår fotograf, Noomi Lindqvist, fångat under kvällen.