Onsdag den 24 januari hade vi avslutningen på vårt läsprojekt, Rädda Kalle, med en stor RYMDDAG!

Alla klasser besökte aulan= “skeppet Leviticus” som vi kallade det denna dag. Där fick de en otrolig rymdupplevelse med hjälp av en programvara skolan fått låna av forskare på Linköpings Universitet. FN´s generalsekreterare Anton Gutenros (rektor David Sundström) guidade eleverna från aulan ut till rymden och månen, solen och ett stopp vid Saturnus innan resan bar av hemåt. En lärorik resa om atmosfärer, satelliter, galaxer, rymdstationen ISS m.m. Vi välkomnade Kalle tillbaka till jorden och Anton Gutenros tackade Kristna skolan för att vi räddat mänskligheten med att ge varje klass en gåva. Det blev pris för bäst utklädnad, ett svårt beslut då många elever varit så kreativa och gått ”all in” med rolig detaljer som påminde om rymden, stjärnor, planeter och annat spaceat! Även många i personalen var utklädda och bjöd på sig själva denna dag. Rymdagen fortsatte i klassrummen med de vanliga ämnena, kryddat med rymdtema och eleverna bjöds på en smarrig rymdbakelse i direkt anslutning till aulabesöket.

Eleverna har läst massor och utvecklats i sin läsning under läsprojektet. Denna dag blev ett perfekt avslut.

Se bilder från dagen i galleriet nedan.